התביעות הנפוצות מול חברות הביטוח וכיצד מתכוננים לכך?

 

חברות הביטוח והסוכנים מציעים מגוון רחב של ביטוחים. למעשה, ניתן לבטח היום כל דבר, מפריטי רכוש בודדים, דרך תכולת דירה שלמה, עבור בספורט אתגרי במהלך הטיול בחו"ל ועד כמובן, ביטוחי סיעוד וחיים. מדוע הלקוחות מחפשים ביטוחים מסוגים שונים? תשלום פרמיה חודשית לא גבוהה נותנת לנו ראש שקט שאם חס וחלילה קורה מקרה שבו אנו נאלצים להפעיל את הביטוח, לא נקרוס כלכלית באופן שיכביד עוד יותר על הנזק שגרם המקרה הביטוחי. כל אחד מחפש את הביטוחים שיעניקו לו שלווה נפשית על פי תחומי העניין או הפעילות שלו.

 

על מה אנחנו תובעים?

כאמור, תחום הביטוח הוא עולם גדול של אפשרויות, אבל יש תחומים שבהם התביעות נפוצות יותר. כך למשל, בשנת 2018 הוגשו כ-400 אלף תביעות ביטוח בתחום תביעות הרכב בלבד, בין אם בביטוח חובה, ביטוח צד ג', או ביטוח מקיף. בתחום ביטוחי הבריאות הוגשו יותר מ-225 אלף תביעות, כ-70 אלף מתוכן תביעות ביטוח נסיעות לחו"ל. גם תחום ביטוח הדירות מככב בצמרת עם כ-36 אלף תביעות בשנה, בין אם מדובר בביטוח רכוש ובין אם בביטוח מבנה. ולבסוף, כ-15 אלף תביעות הוגשו ב-2018 בביטוחי החיים. אבנר הייזלר מכיר את התהליך מול חברות הביטוח מקרוב, ולו בשל העובדה שהקים חברה שמסייעת לאנשים להתמודד מול חברות הביטוח במטרה לקבל את זכויותיהם. הוא מספר כי לעיתים הלקוחות אינם בקיאים בכל הפרטים הקטנים, וזה אלמנט שמאתגר אותם באופן ניכר.

 

כמה כסף שילמו חברות הביטוח?

שנת 2018 "עלתה" לחברות הביטוח כמעט 16.5 מיליארד שקל בתשלומי הפיצויים לכלל התובעים. יותר מעשרה מיליארד שקלים שולמו לתובעים בתחום הביטוחים הכלליים, כלומר פיצויים במסגרת ביטוחי הרכוש, דירות, ורכב. כמעט חמישה מיליארד שקלים שולמו במסגרת ביטוחי הבריאות, נסיעות, ואחד התחומים הבעייתיים ביותר מבחינת תביעות הביטוח – תשלומי סיעוד. על כך נוספו תשלומים בגובה של כ-1.3 מיליארד שקל בביטוחי החיים.

התביעות הנפוצות מול חברת הביטוח

זה המון! אז בטח קל לקבל את הכסף

זה אולי נשמע הרבה, אבל חלק לא קטן מהסכום הזה לא הגיע באופן מיידי. חברות הביטוח מעדיפות את הכסף שלכם אצלן ולא אצלכם. ממוצע הזמן שלוקח לקבל את הכסף עומד על חודשים במקום על ימים, ובעזרת המחלקה המשפטית שלהם חברות הביטוח ינסו לצמצם את ה"נזק" שנגרם להן. לעתים הן ינסו להחריג את המקרה כולו ולהגיד שאינכם זכאים לפיצוי, ובפעמים אחרות הן ינסו להפחית את גובה השיפוי, לאיים בהליכים משפטיים ואז להציע פשרה שתיטיב עמן יותר מאשר איתכם.

 

אז איך להתכונן לתביעה מול חברות הביטוח?

ראשית, אל תתמהמהו בהגשת התביעה, עשו זאת מהר ככל הניתן. תקופת ההתיישנות במקרים אלו מהירה יותר מתביעות בנושאים אחרים. לעתים מבוטחים שהצדק עמם "נזרקים" מבתי המשפט רק משום שחלה התיישנות במקרה שלהם. בתחום הביטוח תקופת ההתיישנות המקסימלית עומדת על שלוש שנים, אך יש מקרים שגם פחות מזה. לכן בדקו בפוליסה שלכם היטב מהי תקופת ההתיישנות ופעלו על פיה.

 

תעדו את כל המסמכים, הטפסים, והאישורים בתיקייה ייעודית. אל תזלזלו בחשיבות של אף פתק ואף מסמך, אל תזרקו את זה לצלחת שבה אתם שמים את כל המכתבים ובוודאי שלא לפח. אין לדעת מה מתוך המסמכים תצטרכו ומתי, ולכן חשוב שהכל יהיה מסודר ונגיש בהישג יד.

 

ערכו את כל הדיונים מול חברת הביטוח בכתב, בין אם במיילים ובין אם במכתבים, כדי שיהיה קל להוכיח את הצד שלכם. דברים שנאמרו בעל פה יהיה קשה יותר להוכיח ממסמך בכתב, ועדיף להוסיף על כך חתימות.

 

אם תביעתכם מול חברת הביטוח נדחתה, נתקו מגע מחברת הביטוח ופנו מיד לעורך דין או חברה המתמחה בביטוח. דחיית התביעה מגיעה עם נימוקים. תחושת הבטן אומרת תמיד להתקשר לחברת הביטוח ולזעום על ההחלטות, אולם הדבר יכול רק להרע את מצבכם עוד יותר. פנייה עם נימוקי הדחייה לייעוץ משפטי היא הדבר הנכון לעשות, שכן עורך דין שמכיר את כל הפסיקות בתחום יוכל להדוף את הנימוקים הללו אחד אחד בבית המשפט, ולהביא לכם את הפיצוי המלא המגיע לכם.

 

נגישות
גלילה לראש העמוד